VIDENSKABEN BAG RECOVERYBOOTS

Du skal ikke bare ta oss på ordet når vi påstår at recovery boots virker. Nedenfor refererer vi til en rekke artikler som alle viser fordelene ved de egenskapene som recovery boots har.

Raskere restitusjon

Økt blodgjennomstrømning bidrar til å fjerne tretthet og redusere inflammasjon, og gir en raskere restitusjon.Når du trener, «stresser» du musklene dine, noe som forårsaker små skader på muskelfibrene. Det er disse skadene som med tiden gjør deg bedre, men i første omgang resulterer de i inflammasjon i musklene og oppbygging av metabolsk avfall (laktat, pyruvat, ammoniakk, bikarbonat og pH).De små muskelskadene resulterer i en kombinasjon av ømhet, trøtthet og nedsatt muskelstyrke, noe som begrenser evnen din til å trene på full styrke og å få mest mulig ut av treningen din. Det er derfor evnen til å komme seg raskt er så viktig. (http://www.archives-pmr.org/article/S0003-9993(95)80529-X/abstract?cc=y)Ved å bruke recovery boots i din daglige trening kan du fremskynde restitusjonsprosessen på samme måte som din kropps lymfe- og vaskulærsystemer naturlig gjør over en lengre periode. Pneumatisk kompresjon øker blodgjennomstrømningen og hjelper kroppen din med å bli kvitt oppsamlet avfall raskere og mer effektivt enn kroppen din vanligvis kan. Resultatet er at musklene dine helbredes og kan komme seg raskere.
«…the MISPD (LÆS: massageapparat) effected a 45% improvement in the subjects’ ability to perform the subsequent exercise bout. The accumulation of fluid in the interstitial space after exercise and its disappearance after the use of the MISPD offers one possible explanation for these results….» (http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC1332015/)
«The purpose was to determine if intermittent pneumatic compression (IPC) affects muscle swelling, stiffness, and strength loss… We hypothesized that the compression would decrease swelling and stiffness.…Results: Circumference and stiffness increased and strength decreased during the 5 days post-exercise ….….Conclusion: IPC is effective in temporarily decreasing the swelling and stiffness after exercise-induced muscle injury.» (http://www.archives-pmr.org/article/S0003-9993(95)80529-X/abstract?cc=y)

Forebygg skader, eller blir raskere frisk igjen

Økt blodgjennomstrømning hjelper til med å fjerne avfallsstoffer og kan hjelpe deg med å forebygge skader, samt kommer raskere over dem.Skader virker alltid forstyrrende på treningen din, og er enhver idrettsutøvers mareritt. Likevel er skader som leggbetennelse, akillesbetennelse og løperkne noe de aller fleste har prøvd.Det kan være mange grunner til at du blir skadet: teknikk, overtrening og manglende restitusjon. Du skal derfor være oppmerksom så du ikke gjør for mye, for hyppig og for raskt. Kroppen trenger tid til å tilpasse seg endringer i treningen din og plutselige hopp i antall treningstimer eller intensitet. Muskler og ledd krever hviletid, så de kan komme seg og håndtere de kravene treningen din stiller. Hvis du fremtvinger treningsprosessen, kommer du til å bryte ned kroppen din i stedet for å bygge den opp.Forskning viser at kompresjon og massasje forbedrer oksygenering og reduserer inflammasjon og muskelmikrotraumer (de små skadene treningen påfører kroppen din). På den måten kan et par recovery boots være det som skal til for at du kommer deg raskere etter trening, og dermed reduserer risikoen for skader forårsaket av overtrening.
«The main mechanism for the effectiveness ofIntermittent pneumatic compression (IPC) is that it augments venous and arterial blood flow via the periodic inflation of external cuffs. We believe that this may be beneficial to the warmdown activities of athletes. The removal of waste products may help to reduce injury risk and the phenomenon of delayed onset muscle soreness (DOMS)».(https://link.springer.com/chapter/10.1007/978-0-387-45951-6_70)
«Compression is a therapeutic technique widely used in the treatment of muscle and other soft tissue injuries, though evidence in support of this remedial therapy has until recently being largely anecdotal. Recent scientific research has indicated that external compression can be an effective treatment that minimises swelling, improves the alignment and mobility of scar tissue, and improves proprioception in an injured joint consequent to eccentric damage models and DOMS.»(http://journals.co.za/content/ismj/5/3/EJC48556)

Bedre resultater

Raskere og mer effektiv restitusjon kan gi en bedre treningskvalitet, og dermed bedre resultater.Selv om du må vurdere mange faktorer når du ønsker å forbedre prestasjonene dine, er evnen til konsekvent å gjennomføre treningen din av høy prioritet, og deretter kvaliteten på treningen din.Men en kontinuerlig trening er ikke nok, hvis ikke kroppen din er tilstrekkelig restituert. Muskelstølhet, nedsatt muskelstyrke og trøtthet vil dramatisk begrense treningens effektivitet, og kan gi en nedadgående spiral som hindrer deg i å trene regelmessig og dessuten være en potensiell skaderisiko (overtrening).For å hindre det har de aller fleste toppidrettsutøvere regelmessige restitusjonsperioder i treningsplanene sine. Tilstrekkelig søvn og korrekt ernæring kan være med på å sikre god restitusjon. Inkluderer du minst én 30-minutters kompresjonsøkt i recovery boots, vil du oppleve ytterligere restitusjonsfordeler.Kompresjonen i et sett recovery boots vil øke blodgjennomstrømningen og fremskynde kroppens naturlige restitusjonsprosess ved å fjerne opphopningen av metabolsk avfall og laktat etter trening. Brukere av OptimaSport recovery boots opplever ofte at musklene deres er:
  • mindre ømme.
  • friskere.
  • mer ledige.
  • mindre trøtte.
Disse fordelene kan hjelpe deg med å få fullt utbytte av treningen din. Evnen til å komme deg raskere etter siste trening kan hjelpe deg med å opprettholde (eller til og med øke) treningsvolumet og -intensiteten, som til syvende og sist kan forbedre yteevnen.
«..The purpose of this study was to measure the effects of intermittent pneumatic compression (NT) on the muscle inflammation marker C-reactive protein (CRP) and DOMS in trained athletes after long distance running...In conclusion, the results indicated statistically there was no significant difference in CRP or pain levels between the control run and treatment run therefore, my hypothesis was rejected. However upon closer inspection, the data suggests the test subjects recovered one day earlier when using the NT device compared to the control. Statistically this may not be significant, but a full day recovery for a professional athlete is very important..» (https://etd.ohiolink.edu/!etd.send_file?accession=csu1407279331&disposition=inline)